fbpx

Fit en energiek in je vakantie!?

Klinkt lekker  toch? Uiteraard is je vakantie om lekker  bij te komen. Lekker eten en luieren in een hangmat horen daarbij. Maar hoe zorg je dat je fit en energiek bent tijdens je vakantie, je uitgerust na je vakantie weer aan je dagelijks activiteiten kan beginnen en niet kilo’s aankomt? Voeding, beweging, ritme en de juiste ontspanning zijn daarbij belangrijke kernwoorden.

Voeding; misschien wel de belangrijkste. Natuurlijk is het heerlijk om eens sorbet te eten, een bak patat met een dikke klodder mayo of dat heerlijke biertje of wijntje op dat gezellige terras in de avondzon. Wij zeggen weleens, geniet met mate. Kies dagelijks iets speciaals, waarvan je kan genieten. Een paar dingen op een dag, dan kun je er ook echt van genieten. Dat betekent niet jezelf van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat volproppen met allerlei meuk. Wij weten allemaal dat dit niets bijdraagt aan je kilo’s, energie en fitheid tijdens en na je vakantie. Maak een salade overdag, hapt lekker weg, laag in calorieën en zeer  smakelijk. Doe hier magere producten doorheen zoals bijvoorbeeld tonijn of kip. Zorg dat je bij je avondeten wat minder aardappels, pasta of rijst eet maar juist veel groente en beperkt mager vlees tot je neemt. Met een ijsco en een aantal biertjes compenseer je dit wel.  Uiteraard motiveer ik het niet maar je zou er wel anders mee om kunnen gaan.  Denk er over na, dat is wat ik wil bereiken.

Beweging; je zou hele dagen in je hangmat voor de tent kunnen hangen  of rond het zwembad met dat op tijd vergaarde bedje. Heel goed zeker doen, maar kies ook een moment op een dag dat je even in beweging komt. Ga een half uur tot uur wandelen, huur een fiets of doe mee aan een fietstour, ga in de ochtend op de fiets naar de lokale bakker, doe mee aan de activiteiten op de camping of in je hotel, ga op excursies waar beweging in zit of ga naar de lokale gym. Je hebt per saldo toch de hele dag de tijd. Goed voor je calorie verbruik en je fitte voldane gevoel.  Dus hupz van je hangmat of strandbedje af en kom in beweging!

Ritme; probeer zoveel mogelijk op dezelfde tijden naar bed te gaan er ook weer op dezelfde tijden eruit te gaan. Slaap niet meer dan 8 uur per nacht. Helpt gigantisch. Maar zorg ook dat je dezelfde tijden van eten aanhoudt. Vind het lichaam fijn.

Ontspanning; pak ook je rust, het is tenslotte vakantie. Even bijkomen van een druk jaar en lekker opladen. Dit kan op allerlei manieren. Alvast een hele fijne, fitte en energieke vakantie toegewenst.

Frank van Amersfoort, personaltrainer, (voedings)coach en tevens eigenaar van The Chariot sport & healthcenter

Neem met mij contact op, ik wil starten