fbpx

De versoepeling vanuit de ‘COVID-19 periode’ is er, de scholen zijn weer begonnen, werk lijkt te normaliseren en wij als fitnesscentrum zijn ook weer open. Alles weer op volle kracht, of toch niet? Op volle kracht, dat kan prima indien je tijdens deze bizarre periode ook actief bent geweest. Anders maar even rustig aan. Ik heb hier natuurlijk over het belasten van ons fysiek. Je begrijpt als je bijvoorbeeld van half maart tot half mei niets hebt gedaan tijdens de gedwongen stop van voetbal, volleybal of welke (bal)sport dan ook maar dat het niet handig is om er gelijk weer volle kracht er tegenaan te gaan. Dit geldt ook voor de personen die aan hardlopen of krachttraining doen. Een periode van 2 tot 4 weken niet of minder actief of op een ander vlak betekent even weer gas terug. Een bepaalde basisconditie zal altijd blijven bestaan maar afname van onze prestaties zijn zeer snel merkbaar vooral als jij je lichaam geregeld op de proef stelt.

“Vaak denken we:  spierpijn dat is goed, maar deze spierpijn is niet goed”

Heb niet het idee om gelijke volle bak sprints te trekken tijdens je eerste (voetbal)training, je hardlooptempo van  4.30 min/km te lopen of 3 sets van 10 herhalingen met 80 kg te bankdrukken. Als dit je inspanningen waren voor de lockdown doe je er zéér verstandig aan om rustig te starten. Bij de vereniging houden ze er zeker rekening mee en zullen ze je het vast vertellen hoe dit op te bouwen. Bij het hardlopen niet gelijk  naar een uur met een bepaald tempo. Haal het tempo omlaag en maak in eerste instantie de ronde wat korter. In de fitness doe je er goed aan om de herhalingen wat omhoog te halen en het gewicht met 30% te verlagen. Voel je eerste trainingen weer aan, maak contact met je lichaam, voel hoe je beweegt maar ook de dagen erna. Na 2 a 3 trainingen kun je alweer gaan verzwaren. Je hebt niets aan een ‘slechte’ start na deze periode van inactiviteit. Doodzonde om direct met blessures te kampen, pijnlijke kuiten en schenen rond te lopen of met ontzettend veel spierpijn. Vaak denken we:  spierpijn dat is goed, maar deze spierpijn is niet goed. Duidelijk een te zware overprikkeling wat ook zeker niet een meerwaarde is maar eerder je beperkt in je herstel. Het voelt ook veel lekkerder in je lichaam om rustig te starten, maar ook in je hoofd hoef jij je niet onnodig teleur te stellen dat het allemaal zo ‘slecht’ gaat. Je hebt gewoonweg een tijd niet of nauwelijks getraind. LOGISCH dus. Mijn advies: doe het lekker rustig aan de eerste weken.

 

Frank van Amersfoort, personaltrainer, (voedings)coach en tevens eigenaar van The Chariot sport & healthcenter

Neem met mij contact op, ik wil starten